Kategori : Duyuru - Etiketler : - Tarih : 09 Haziran 2017
Yüzyıllar öncesinde Bilge Kağan’ıñ dédiği gibi; “Öd Tengri yasar. Kisi oglı köp ölgeli türemis.”. Günümüz Türkçesi ile; “Zamanı Tañrı belirler; insanoğlu hep ölümlü yaratılmış.” İşte, dün (08.06.2017) yine Tañrı’nıñ belirlediği zamanlardan birinde idik. Bizden biri olan Kürşad uçmağa vardı.
“Kürşad öldü sanma Kürşad doğar!
Bodun öldü sanma Kağan doğar!
Acun öldü sanma Türk doğar!
Öy akar gider, Tañrı yaşar.” Kürşad Baytok
Kendine mi yazmıştı bu dizeleri, bilmiyorum. Bildiğim neñ, Kürşad’ıñ Türkçe için savaşım véren bir er olduğu idi.
Eşsiz Türkçemize doğa üstü demek isterdim. Ona ancak bu ve benzeri üstünlükleri yakıştırırdım ancak dilimiz, doğadan soyutlanamayacak ve bizden koparılamayacak kadar içten. O, doğanın içinde doğmuş, bizimle büyümüş ve türemiştir. Bizim ile birlikte yer yüzüne yayılmış, göğe uzanmış, düşlerimizi yansıtmış ve evrene açılmıştır. Dilimiz bizim ve parçası olduğumuz doğanın yansımasıdır. Onda kendimizi buluruz. Bir kuşun sesini duyar, suyun izini süreriz. Kuş olur öter, su olur yol alırız. Yaşamı ve evreni gören, yorumlayan ve onunla birlikte konuşan Türk oluruz. Türkçemizi bozmayalım. Eğip bükerek kırmayalım, onu yad sözcükler ile anlamsızlaştırmayalım, kökünden koparıp öksüz bırakmayalım. Doğasını ve doğamızı değiştirmeyelim. Türkçemizi dilimizden kaçırmayalım. Onun varlığı ile var olduğumuzu ve güçlendiğimizi bilelim. – Kürşad Baytok
Kürşad, Türk damgalarınıñ tanıtılmasında büyük emeği olan kişilerden biridir. Yéñilikçi tasarımları ile yüzlerce yıllık boşluğu olan damgalarımızıñ günümüz algısına (estetik añlayışına) uygun örneklendirmeleriyle çağdaşlamasına katkı sunmuştur. Örneğin bugün 6. baskısınıñ okuyucu karşısında olduğu Irk Bitig bétiğiniñ tasarımı Kürşad’ıñ çalışmasıdır. Tasarımdaki kuzgun IX. yy’da yazılmış Irk Bitig’iñ içindeki ırklardan biriniñ açıklamasında géçer. Gülen bir yılandan söz étmese de bétik, Kürşad’ıñ yaşamı güzel görmesinden dolayı gülmüştür istemsizce. Kürşad bir de yaşam ağacı çizmiştir. Bétikte géçen innab ağacınıñ bolluğu imgeleyen añlatımında, o, yaşamı görmüştür. Sağdan sola azalan yémişler, yaşamıñ varlığından yokluğuna géçişi añlatıyordu.
Eñ ilginç çalışmalardan biri olarak da Dede Korkut Bétiği’niñ tasarımlarını gösterebiliriz. Bildiğimiz ölçünleşmiş (klasikleşmiş) çizimleriñ dışına çıkarak günümüz algısını eñ iyi biçimde yansıtmıştır. Kendi açıklamasıyla:
Acunu ve tüm yaşamı gök gözüyle izleyen Korkut Ata’nın, düşün evreninde ürettiği ve yaşadığı Türk kültürüne ve inancına ait her şey. Gök gözü mavi, alnında düşün evreni, yukarıda Kün AY betimlemesi ve Oğuz Kagan göndermesi, en uçta Kün ve ona uçan geyik, puura ve uçucular bulunuyor. Kişioğlunun kulaklarına ve gözlerine ise Kam davulu (Tuur – Orb) ve Dombıra ile bunları yansıtıyor. (Dombıra telli çalgısı ise Türk abecesi ile “Dombıra” olarak yazılarak oluşturulmuş bir çalışma)
Tepegöz betimlemesi. Et yiyen büyük ve sivri dişli ağzı, büyük gözü, büyük burunu, kıllı ve geniş surat yapısı ile duruyor. Tinsel Anasının kendisine verdiği büyülü yüzüğüne bakıyor. O yüzük ki; kendisine vurulan kılıcı kesmez, oku delmez yapıyor. Yüzük üzerinde “adgır küçü” yazıyor. – Kürşad Baytok
Kürşad’ıñ yéñilikçi añlayışınıñ birçok örneği bulunsa da kimseleriñ bilmediği bir çalışmayı da ilk kéz buradan sizlerle paylaşmak istiyorum. “Damga Kartları” projesinden söz édiyorum. Söz konusu çalışmaya 2014’te başlamıştık. Bitmeden kimseyle paylaşmayalım, diyordu. Sözümü tutup kimseye bu konuyu açmadım, şimdi içim buruk biçimde böyle bir projemiz vardı, yazıyorum.
Kürşad gitti, gériye yapıtları kaldı. Kürşad’ıñ kendi dédiği gibi; “Kürşad öldü sanma!”. Çünkü tarih bize şunu gösterdi; Kürşad’ıñ yürekliliği ile tutsaklık altındaki Türkleriñ örgütlenip Çin sarayını basacak gücü kendilerinde bulmalarını. Bu güç ile başkaldırışlarını da gösterdi. Çinliler Kürşad öldü sanmıştı, oysa Türkler Kürşad’ıñ ölümünden soñra II. Göktürk Kağanlığını kurdular. O kağanlık ki Türk ulusunu tarihiñ şanlı dönemlerinden birine baş étti. O kağanlık ki Türkçeyi resmî olarak uluslararası üstünlüğe taşıdı. O kağanlık ki Orhun Yazıtlarını yazacak güce erişti. İşte! Bugün bir Kürşad daha çıkageldi. Tutsaklık yaşayan Türk alfabesine, Türk damgalarına yéñilikçi bir bakış sunarak tanıtılmasına, çağlaşmasına, kabuklarını kırıp özgürleşmesine katkı sağladı. O yüzden Kürşad öldü sanmayıñ! Géçmişte Kürşad’tan soñra siyasî bağımsızlığımızı kazandık, bugün ise kültürel bağımsızlığımızı kazanacağız.
Dava arkadaşımız uçmağa vardı. Gözlerimiz dolu, yüreğimiz buruk. Sözcüklerimiz acımızı yansıtmıyor. 2012’den beri birçok ortak çalışmayı gérçekleştirdiğimiz dava arkadaşımız Tañrı katına çıktı. Géride uruğu kaldı. Tañrı uruğuna ve éşi Banu’ya dözüm (sabır) vérsin.
Türk Dili Derneği Başkanı:
Gökbey Uluç
Kürşad’ıñ çalışmaları: www.onturk.org
Kişisel yérliği: www.kursadbaytok.com
Sosyal paylaşım ağı: www.facebook.com/kursad.baytok